تولد لاکچری در سومین روز خاص قرن جدید! جزئیات تکان‌دهنده از اردوی وحشت در استخر مرگ برنامه جدید امتحانات پایه ششم و نهم اعلام شد (یکم خرداد ۱۴۰۳) نام‌گذاری بیمارستان ۲۰۴ تختخوابی نیشابور به‌نام «سیدالشهدای خدمت» انفجار مین در ارتفاعات مرزی آذربایجان غربی یک کشته و ۲ زخمی برجای گذاشت (یکم خرداد ۱۴۰۳) زلزله قدرتمند اندونزی را لرزاند (یکم خرداد ۱۴۰۳) طرح سلامت خانواده و نظام ارجاع یکی از مهمترین اقدامات شهید آیت الله رئیسی بود کشف ۱۷ کیلوگرم زعفران قاچاق توسط مرزبانان هنگ تایباد(۱ خرداد ۱۴۰۳) قطار فوق‌العاده مشهد برای مراسم تشییع رئیس‌جمهور از مهاجرت ۱۰ هزار پزشک تا توزیع نابرابر پزشکان متخصص در کشور  برنامه جدید امتحانات نهایی دانش‌آموزان اعلام شد ممنوعیت‌های تردد ویژه مراسم تشییع پیکر رئیس جمهوری در مشهد اعلام شد تشکیل پرونده قضایی برای منتشرکنندگان مصادیق توهین‌آمیز درخصوص سانحه بالگرد حامل رئیس‌جمهور پیش‌بینی هواشناسی مشهد برای روز پنجشنبه (٣ خرداد ١۴٠٣) هم‌زمان با مراسم تشییع و تدفین رئیس‌جمهور پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (سه‌شنبه، یکم خرداد ١۴٠٣) | آغاز بارش‌های پراکنده باران در استان آسیب‌هایی جدی که روغن مصرف شده به مغز می‌زند
سرخط خبرها

دانشگاه و انتظاری که از آن می‌رود

  • کد خبر: ۱۶۱۹۹۸
  • ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۷
دانشگاه و انتظاری که از آن می‌رود
دانشگاه  یک نهاد مدرن در  نظام آموزش عالی ما محسوب می‌شود و در سال ۱۳۱۷  اولین نهاد آموزش عالی در کشور تأسیس شده است.

دانشگاه یک نهاد مدرن در  نظام آموزش عالی ما محسوب می‌شود و در سال ۱۳۱۷  اولین نهاد آموزش عالی در کشور تأسیس شده است؛ اما نهاد علم یا همان میراث علم در تاریخ و تمدن ایران سابقه‌ای طویل دارد. ایده و  فکر حضرت امام (ره) در ابتدای انقلاب اسلامی در قالب جمهوری اسلامی در بهمن سال ۵۷  به  یک تغییر اجتماعی و سیاسی در جامعه ایران تبدیل شد؛ ولی نهاد دانشگاه تمام و کمال خودش را در خدمت این ایده و آرمان قرار نداد و این موج تفکر اسلامی و موج تغییر در شناخت جامعه مبتنی بر ایدئولوژی اسلامی در نهاد دانشگاه ما تبدیل به یک رویکرد یا یک رهیافت غالب نشد.

این  غالب  نبودن منجر به این شد که نهاد دانشگاه همواره فاصله‌ای بین خودش و اندیشه دینی حس کند؛ البته در دوره‌های مختلف اندیشمندان بزرگی آمدند که تلاش داشتند این فاصله و خلأ را پر کنند، اما چیزی که امروز بیشتر خودش را نشان می‌دهد، این است که نهاد دانشگاه به جای آنکه ناظر به جامعه ایرانی و جامعه اسلامی تلاش کند تا مجموعه معضلات و مشکلات و بحران‌ها و ناآرامی‌های جامعه را به عنوان مسئله خودش و جامعه خودش حل کند، بیشتر تحت تأثیر شبه علم‌ها و شبه آرمان‌هایی است که ریشه چندانی در تاریخ و تمدن ایران ندارند.

در این شرایط اولین راهکار برای استفاده از این ظرفیت علمی این است که یک راهبرد باید وجود داشته باشد. ما در جمهوری اسلامی نیازمند این هستیم که در فضای آموزش عالی یک استراتژی داشته باشیم.

در جلسه اخیر دانشجویان با رهبر معظم انقلاب ایشان گفتند ما در خصوص آموزش عالی به یک سند جامع و آمایش ملی نیاز داریم. این سند خیلی سند مهمی است. علم یک ابزار برای اداره جامعه است و نباید سربار جامعه باشد. باید تلاش کنیم تا این ایده به صورت کلان در خدمت جمهوری اسلامی باشد.

نکته دوم اینکه به یک تربیت نیروی انسانی سالم، خوش فکر و علاقه‌مند و دغدغه‌مند نسبت به ایران و جامعه ایرانی نیاز داریم. برخی نخبگان علمی ما دچار مجموعه آفت‌هایی ازجمله سطحی زدگی،  رعایت نکردن اخلاق و عدم باورمندی نسبت به انقلاب اسلامی و ایران قوی هستند.

راهکار بعدی، مسئله معنویت در دانشگاه هاست.

دروس معارفی دانشگاه در وضعیت موجود منجر به گرایش جوانان و دانشجویان به دین و معنویت نمی‌شود؛ حتی باعث گریز آن‌ها نیز می‌شود. به عبارتی نیاز داریم یک تغییر و دگردیسی در دروس معارفی دانشگاه‌ها نیز اتفاق بیفتد تا شاید شاهد تغییراتی باشیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->